06 2947 0945 jenny@huisgeluk.nl

Persoonlijk

Een nieuw kantoor voor huisgeluk

6 jul, 2019

Je hebt het waarschijnlijk in de afgelopen maanden wel voorbij zien komen op Instagram; mijn nieuwe kantoor! Na 2 jaar vanuit huis te hebben gewerkt als interieurontwerper, was het tijd voor een volgende stap; een eigen werkplek buiten de deur. En wat voor een plek! Sindskort deel ik een kantoorruimte samen met 2 andere ondernemers in een heus klooster. Aan de ruimte zelf mochten we niet zoveel doen helaas, maar met een flinke dosis creativiteit heb ik er toch een fijne ruimte van weten te maken. Kijk je mee?

Hoe ik begon met Huisgeluk

Ruim twee jaar geleden richtte ik mijn bedrijf Huisgeluk op. Na jaren voor de klas te hebben gestaan op een mbo in Zwolle als docent grafisch ontwerpen, was het tijd voor wat anders. Ik haalde er geen energie meer uit, het kostte me alleen maar energie. Wat uiteindelijk eindigde in een burnout.

Het stylen en inrichten van mijn eigen huis is altijd al een hobby geweest en ook werd ik regelmatig door familie en vrienden gevraagd om eens mee te denken. Maar om de stap te zetten er echt professioneel iets mee te doen, durfde ik heel lang niet. Want ben ik wel een ondernemer? En er zijn al zoveel vrouwen zoals ik die een carriereswitch maken op latere leeftijd. Heb ik wel genoeg talent? Dat soort vragen spookten door mijn hoofd.

Maar toen mijn lijf me in de steek liet, moest ik wel nadenken over wat ik graag wilde. Dus ik trok de stoute schoenen aan en schreef me in voor een opleiding Binnenhuisarchitectuur aan de Interieuracademie. Echt de beste keuze ooit! 

Met deze basis op zak en natuurlijk met mijn ervaring als grafisch ontwerper ging ik aan de slag als ondernemer. Spannend, want ik begon met niks. Gelukkig druppelden al snel de eerste opdrachten binnen. Eerst vooral nog binnen mijn eigen netwerk, via het schoolplein, familie, vrienden en via Instagram. Maar al gauw kreeg ik ook aanvragen van mensen die ik niet kende. Eerst nog aan de eettafel, maar later op mijn zoldertje, werkte ik aan mijn adviezen. Op dat moment was dat echt prima voor mij. Zodra ik ‘s ochtends de trap op liep naar boven, stond ik letterlijk boven alles wat me kon afleiden.

Ik kreeg het steeds drukker. Probeerde ik eerst nog alleen onder schooltijd te werken. Al gauw lukte dat eigenlijk niet meer. Ook ‘s middags en ‘s avonds zat ik vaak nog aan de eettafel te werken. Niet ideaal. Voor mezelf niet fijn, maar ook voor mijn man en 2 zoons niet zo gezellig. Werk en prive liepen compleet door elkaar heen en ik stond bijna dag en nacht ‘aan.’ Bovendien kwamen de muren best wel een beetje op me af na twee jaar.

Op zoek naar een kantoorruimte

Het was tijd voor een volgende stap; een werkplek buiten de deur. Het liefst eentje waar ook andere ondernemers zitten, zodat je af en toe eens om feedback kunt vragen en samen kunt lunchen. Dus ik startte een zoektocht met oproepjes op Instagram en LinkedIn. Ik kreeg meerdere keren de tip om eens in het Dominicanenklooster in Zwolle te kijken. Dus nam ik contact op met de makelaar om er eens een kijkje te gaan nemen. Wat ik nog niet wist, was dat ze bezig waren om de voormalige wasserij van het klooster, het Wasdom, te renoveren tot kantoorruimtes. Wat een verrassing! Echt precies waar ik naar op zoek was. Ik was meteen verliefd op een ruimte, met uitzicht op het centrum van Zwolle. Helaas wel een beetje boven budget. Maar wat nou als ik er 2 leuke ondernemers bij zoek? Opnieuw startte ik een zoektocht. En zo tof dat dat gelukt is! Samen met een communicatiebureau en een eventmanager, deel ik nu een prachtige ruimte in dit bijzondere historische pand.

Sfeervolle werkomgeving

Omdat interieurs ontwerpen mijn vak is, moest het kantoor natuurlijk als visitekaartje fungeren voor mijn bedrijf. Maar belangrijker nog; het werkt natuurlijk veel prettiger in een fijne sfeervolle werkomgeving.

De ruimte is vrij standaard ‘kantorig’ is ingericht, (lees: systeemplafonds, projecttapijt en tl-verlichting). We mogen van de verhuurder geen wanden schilderen of behangen, laat staan gaten boren in de muur. Dus moesten we creatief zijn. Op basis van een moodboard en een tekening gingen we aan de slag met de inrichting. Mijn kantoorgenoten gaven mij redelijk de vrije hand en houden net als ik gelukkig ook van roze! 

 Bureaus op maat

Omdat de ruimte een beetje een gekke vorm heeft en we alledrie wel graag een groot bureau wilden, kozen we ervoor om de bureaus tegen de wanden aan te zetten. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een ronde tafel die we kunnen gebruiken als lunchplek, maar ook als extra werkplekje.

Standaard bureaus kopen was geen optie, want die zijn er niet zo groot. Dus wat dan? Nou kunnen we zelf gaan klussen en hout bij de bouwmarkt halen, maar dat leek me nog al een gedoe met zulke grote platen en bovendien kostte dat teveel tijd. De opdrachten gaan immers gewoon door en het inrichten moest een beetje tussendoor gebeuren.

Op Instagram had ik OPMAATZAGEN.nl wel eens voorbij zien komen. Wat is dat een uitkomst zeg! Niks geen gesleep met hout van de bouwmarkt, maar je geeft al je wensen gewoon door via de website en binnen een paar dagen wordt het materiaal netjes bij je thuis (of je bedrijf) bezorgd.

We kozen voor MDF lakdragende platen, die opgedikt werden naar 4 cm. Ze waren al wit gegrond, dus we hoefden ze alleen nog maar af te lakken met een goeie krasvaste verf. Een kleurtje was natuurlijk ook leuk geweest, maar omdat ik regelmatig flatlays fotografeer voor mijn projecten, is wit een mooie neutrale basis. De zijkanten werden door opmaatzagen.nl netjes afgewerkt, zodat we de bureaus eventueel ook nog in een andere opstelling kunnen neerzetten.

De poten en ladenkastjes komen van Ikea en maakten we aan de onderkant van het blad vast, zodat de bureaus lekker stevig zijn.

Echt superblij ben ik met onze diy bureaus! OPMAATZAGEN.nl is echt een adresje wat ik ga onthouden voor mijn interieuradviezen, want ze maken nog veel meer moois, zoals op maat gemaakte kasten. Kwestie van je eigen ontwerp aanleveren of een keuze maken uit het aanbod op de website. Je krijgt je bestelling als bouwpakket thuis bezorgd met een duidelijke handleiding en alle benodigde schroefjes. Ideaal toch?

Op zoek naar toffe budget kantoorspullen

Nu de bureaus staan, kan ik aan de slag met de rest van de inrichting. Op mijn zoldertje had ik al een roze bureaustoel staan, die ik meenam. Gelukkig vonden mijn kantoorgenoten deze ook fantastisch en kochten ze er allebei ook één.

Van het harde TL-licht werd ik niet zo blij, dus zocht ik naar een oplossing om extra sfeerlicht toe te voegen. Met speciale haakjes voor systeemplafonds (ook wel visjes genoemd) bevestigden we hanglampen boven de bureaus, die we zelf samenstelden met bordeaux/roze gestreept snoer en messing fittingen. Een leuke budget oplossing en sfeermaker tegelijk. 

Voor mijn collectie materiaalstalen, wilde ik graag een kast. Via Marktplaats scoorde ik een oude werkkast met open vakken voor een prikkie. Het geeft gelijk zoveel karakter aan de ruimte.

Hallo IXXI

Er mochten geen gaten geboord worden in de muren, maar we wilden toch graag wat aan de muur hebben. Dus hallooo IXXI! We mochten een mooi exemplaar van IXXI uitzoeken en kozen voor de Quotes van Studio Boot. Qua kleur past ie perfect in het sfeertje en ik vind het leuk om af en toe een andere quote op de muur te hebben. De quote die we nu hebben gebruikt ‘Celebrate every tiny victory’ past helemaal bij ons, omdat we alledrie nog niet zolang bezig zijn en bewust willen genieten van elk succes, hoe klein ook. In de drukte vergeet je dat nog wel eens. 

Kantoorproof planten en bloemen

Planten wilden we ook graag op onze werkplek. Van Green bubble, kregen we een stoere woestijncactus die lekker makkelijk in onderhoud is en een Philodendron Xanadu die de lucht zuivert. Wel zo fijn op je werkplek. Verder vulden we onze plantenstash aan met een aantal hangplanten. Nu alleen nog zorgen dat ze op tijd water krijgen. Naast planten hou ik ook heel erg van bloemen, maar om nou elke week bloemen voor op kantoor te kopen, wordt me een beetje te kostbaar, dus kocht ik droogbloemen en de mooie papieren bloemen van Jurianne Matter. Die blijven tenminste altijd mooi!

Duurzame werkplek

De mooie lamp met de naam Archy van More Circular kreeg een plekje op de kast voor wat extra sfeerverlichting. Ik vind hem echt prachtig! Niet alleen vanwege z’n vorm en de uitstraling van het materiaal, maar ook vanwege de duurzame gedachte erachter. Ontwerper Marten van Leeuwen heeft deze serie lampen namelijk gemaakt van gipsafval. De aarde een stukje beter maken is zijn missie. En dat is wat ik ook zoveel mogelijk probeer in mijn werk. Ik koop liever iets wat heel lang mee gaat, dan een goedkoop geproduceerd meubel. Of ik hergebruik bijvoorbeeld oude meubels.

Zo komt één van de stoeltjes aan de ronde tafel uit mijn eigen huis en het schoolstoeltje van Marktplaats. En eerlijk is eerlijk, het terrakleurige stoeltje komt wel van een budgetketen, maar paste er zo perfect bij, dat we gezwicht zijn. 

DIY lamp

Zoals jullie misschien wel weten ben ik gek op DIY projectjes. Dus ik maakte de lamp boven de ronde tafel zelf van bamboe latjes en linnen. Niet mijn eigen ontwerp, want jullie kennen waarschijnlijk allemaal het origineel. Maar deze is helaas ver boven budget voor de inrichting van ons kantoor.  De werkbeschrijving heb ik trouwens van het leuke instagramaccount @het boshuisje, mocht je hem zelf ook willen maken.

Officegoals

Natuurlijk heb ik nog steeds wel een aantal wensen om mijn werkplek nog praktischer en fijner te maken. Zo willen we bijvoorbeeld mooie foto’s op semi-transparant papier laten printen en voor de ramen hangen, om zo de inkijk van langs lopende mensen in de gang tegen te gaan. En ik mis absoluut kleur, dus ik denk dat ik een groot paneel ga schilderen met magneetverf in mijn favoriete kleur roze. Binnenkort dus een vervolgblogje!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn werkplek te zien. Mocht je nou zelf ook wat meer sfeer op je werkplek willen aanbrengen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag om van jouw bedrijf een prettige werkomgeving te maken!

Jenny

Deze blogpost is in samenwerking met een aantal fijne merken tot stand gekomen. Dankjewel OPMAATZAGEN.nl, IXXI, Greenbubble en More Circular

5 Comments

  1. Hey Jenny, leuke blog post! Bedankt voor een mooie text over de Archy, leuke plek ook. De links naar mn site werkt (bij mij) alleen niet.

    Veel success met jou werk, je nieuwe kantoor ziet er super uit, heel sfeervol!

    Mocht je onze lampen, en nieuwe producten in de toekomst willen gebruiken, stuur mij een email of bel maar!

    Grt
    Marten

    Reply
    • Hoi Marten, wat raar! Ik ga het voor je uitzoeken. Excuses!

      Reply
    • Hey Jenny!
      Goed bezig met jouw Huisgeluk! Mooie spullen en fijne kleuren in de oude ruimte voor nieuwe ideeën! Ik volg je op pinterest 🙂 laat de mooie beelden maar komen.
      Groetjes!

      Reply
  2. Wat hebben jullie een tof kantoor! Mooie en creatieve oplossingen als dat geen visitekaartje is.

    Reply
    • Dankjewel! Wat leuk om te horen!

      Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This